Fortællinger fra tidligere elever
Hvad har man egentlig med i rygsækken, efter at man har gået på MG? Det har vi spurgt nogle af vores “gamle” elever om.
Mød dem og deres fortællinger på denne side!
Sofia Aalykke, stx 2021-2024
“Da jeg startede på Middelfart Gymnasium og HF efter niende klasse, havde jeg ikke gjort mig de store tanker om hverken skolen, studieretningen eller den videregående uddannelse senere hen. Jeg glædede mig naturligvis til et nyt og spændende kapitel, men jeg havde ingen klar idé om, hvad gymnasietiden skulle bringe. De tre år i gymnasiet har dog været langt mere fantastiske, end hvad jeg nogensinde havde turde håbe på.
I grundforløbet opdagede jeg som noget helt nyt, hvordan især sprogfagene vækkede min interesse og motivation. Mit valg af studieretning faldt på MG’s sproglinje med engelsk, tysk og fransk. Sprogundervisningen er varieret og aktiv, og såvel sprog- som kulturforståelse og historiske perspektiver er i fokus. Ovenikøbet har min studieretning givet mig ekstraordinære, uforglemmelige og dannende oplevelser, som studietur til Tjekkiet, sprogskole i Frankrig, udveksling i Georgia, USA og muligheden for at deltage i IDO, en tysk-olympiade i Hamborg med studerende fra hele verden. Det er især sådanne oplevelser, der fodrer lysten til læring.
Det giver god mening at engagere sig i de skolerelaterede projekter, fællesskaber eller udvalg i gymnasiet. Her mødes man om fælles interesser, som sport, fest, musik, miljø eller andet og knytter derved bånd på kryds og tværs af klasser og årgange. Selv har jeg været aktiv i bl.a. Operation Dagsværk-udvalget på skolen. I gymnasiet er man konstant undervejs sammen. Man udvikler sig sammen, overskrider grænser og deler mindeværdige og euforiske stunder sammen. For mig har disse fællesskaber været lige så betydningsfulde som min faglige udvikling.
Selvom det langt fra står mig helt klart endnu, nøjagtigt hvad min studentereksamen skal bruges til, så har gymnasietiden gjort mig meget klogere på mine interesser og kompetencer, på hvordan og hvem jeg er. Alt i alt føler jeg mig vældig godt klædt på til at træde videre ud i livet efter gymnasiet.”
Tobias Junge, hf 2022-2024
“Min vej til HF startede faktisk lidt specielt, fordi jeg egentlig havde en plan om at blive tømrer. Jeg startede på tømreruddannelsen, men fordi jeg er født med en skæv hofte, måtte jeg indse, at jeg ikke kunne arbejde i det fag. Derfor besluttede jeg at søge imod pædagoguddannelsen, og her er HF-uddannelsen en oplagt vej at tage. Af samme grund valgte jeg fagpakken ”samfundsfag og psykologi”, da begge disse fag er relevante i forhold til at arbejde som pædagog.
Ud over det faglige har jeg deltaget i Friidræt, hvor jeg har spillet på MG’s fodboldhold. Vi har været til stævner i både udendørs- og indendørsfodbold, og det har givet et rigtig godt fællesskab med andre elever på gymnasiet.
Når jeg tænker tilbage på mine to år på MG, så har jeg været rigtig glad for den tætte relation til lærerne, som er blevet opbygget i løbet af uddannelsesforløbet. Det havde især stor betydning for mig personligt, da jeg undervejs i min HF-uddannelse fik konstateret ADHD. Her fik jeg nemlig tilknyttet en lærer som kontaktlærer, særligt med henblik på at kunne tackle de udfordringer, der følger med sådan en diagnose. Det var en kæmpe hjælp for mig.
Mine år på MG har egentlig levet ret godt op til de forventninger, jeg havde, inden jeg startede her. Det, der har overrasket mig mest, er, at vi virkelig hurtigt fik et stærkt fællesskab i klassen, og det har selvfølgelig været en stor hjælp i forhold til at holde motivationen oppe i uddannelsesforløbet.”
Viktor Fejring, stx 2021-2024
“Da jeg gik på efterskole i 10. klasse og skulle vælge videregående uddannelse, var jeg aldrig rigtig i tvivl. Valget faldt på Middelfart Gymnasium af tre gode grunde: For det første har jeg altid været glad for at gå i skole, og da fagene på STX er en forlængelse af folkeskolen, gjorde det STX til det oplagte valg. For det andet havde jeg hørt en masse godt om de mange sociale aktiviteter og tiltag på Middelfart Gymnasium, og det er jeg overbevist om gør en gymnasietid mange gange federe. Endelig bor jeg meget tæt på gymnasiet, og det betyder bare meget at kunne spare en masse transporttid og sove en halv time længere om morgenen.
Efter grundløbet blev overstået, valgte jeg biologi A – kemi B studieretningen og havnede i klassen, der dengang hed 1.y. Det særlige ved denne studieretning er, at der er stort fokus på at lave forsøg, hvilket er rigtig spændende.
I min klasse har vi et stærkt fællesskab på kryds og tværs, og vi har været gode til at arrangere fælles aktiviteter, såsom klassefester og sommerhustur. Der er altid god stemning og højt humør i klassen, selv i 4. modul om mandagen. Derudover er vi nogen, der har været rigtig meget sammen ud over skoletiden, hvor vi bl.a. har været på fisketur, vinterbadet, set fodbold og håndbold sammen, holdt poker- og skak-aften og endda været på tur rundt i Danmark i sommerferien. De venskaber, man får i gymnasiet, er noget særligt!
I min tid på Middelfart Gymnasium fra 2021 til 2024 har jeg desuden været med i flere forskellige tilbud. Fagligt har jeg været en del af ATU-syd, der er et talentprogram for unge, som er nysgerrige på mere end det, som undervisningen på gymnasiet kan tilbyde. Det har givet mig mulighed for at komme ud i den virkelige verden på virksomhedsbesøg og mulighed for at møde topforskere, der brænder for deres fag, hvilket har været meget lærerigt.
Socialt har jeg været aktiv i gymnasiets egen løbeklub – i 2.g valgte gymnasiet at sponsorere billetter til Lillebælt Halvmaraton for dem, der havde lyst, og det var vi omkring 40-50, der hoppede på. I løbet af vinterhalvåret blev der taget initiativ til fælles løbetræninger efter skoletid ca. en gang om ugen, og det har været utrolig sjovt og hyggeligt at være med til.
Når alt kommer til alt, er det nok de sociale relationer og arrangementer, jeg vil huske mest fra min gymnasietid. Her kommer nogle af de største højdepunkter: Aktivitetsdagene, gymnasiefesterne, fredagscafé, Lillebælt Halvmaraton, studieturen til Tjekkiet, 3-dages tur til København og ølbrygning med klassen. De mange sociale aktiviteter har gjort gymnasietiden til noget helt fantastisk. Desværre skal man jo videre.
Hvad vil jeg så bruge min studentereksamen til? Jeg overvejer at læse medicin i Aarhus, når jeg har holdt et sabbatår eller to, idet naturfagene altid har fanget mig mest. Men først står den på spændende sabbatår med arbejde og rejser til udlandet.”
Alberte Nielsen, stx 2021-2024
“Jeg valgte studieretningen samfundsfag/engelsk, som jeg har været glad for. Inden jeg startede på Middelfart Gymnasium, havde jeg allerede i mine overvejelser tænkt, at linjen samf/eng ville være et godt match for mig. Jeg har altid elsket samfundsfag, da jeg interesserer mig meget for samfundet generelt, og jeg havde derudover en ambition om at blive bedre til engelsk, da jeg ved, hvor meget det ville hjælpe mig i fremtiden. Men i mit grundforløb blev jeg introduceret til andre linjer, som jeg også synes var spændende, og der var et stort udvalg af linjer.
Da jeg startede på gymnasiet, ville jeg gerne prioritere min skole som førsteprioritet, og derfor har det ikke passet med planlagte fodboldtræninger eller kampe, som jeg før i tiden har været vant til. Jeg har altid elsket at løbe, og da det ofte er en enmandssport, har jeg haft brug for at dele det med nogen. Jeg har derfor været så heldig, at MG har en løbeklub, som jeg har været en del af i nærmest alle tre år. Vi har løbet så ofte, som det har været muligt, i både små og store grupper, og MG har udover det betalt for, at løbeklubben kunne deltage i Lillebælt Halvmaraton. Virkelig fedt initiativ og noget jeg har nydt meget af. Jeg har fået nye løbemakkere og nye bekendtskaber fra mit gymnasium igennem løbeklubben, og derudover også skabt et godt og sjovt forhold til de lærere, der også har deltaget i løbeklubben. Derudover har jeg været en del af ultimate-holdet, som medførte en tur til Horsens med holdet for at spille en turnering mod andre gymnasier. Vi sov på Horsens Gymnasium og spillede en masse ultimate. Det var et super hyggeligt, sjovt og mudret arrangement, som også skabte helt nye bekendtskaber.
De frivillige aktiviteter, udvalg og arrangementer indebærer altid en eller flere af lærerne fra gymnasiet, og det er virkelig med til, at man får en bedre relation til de lærere, der ellers ”bare” underviser én i skoletiden. Man kan tydeligt mærke, at de selv er meget arrangeret og interesseret i det, de selv deltager i, og dermed skaber man en fælles interesse med de andre elever, men også med lærerne.
De bedste minder fra min tid på MG må være aktivitetsdagene, der indebærer sjove dyster, udklædning og kvalitetstid med sin klasse. Derudover er fredagscaféerne med til at give et break fra skolen, så man bare kan hygge sig med sine gode venner. Alle gymnasiefesterne har været med til at give sjove minder og gode fester sammen med alle fra gymnasiet. Endnu en mulighed skolen har givet os elever er studiepraktik. Jeg tog gerne denne mulighed for at komme ud og undersøge den uddannelse, jeg havde i tankerne, så jeg enten kunne bekræfte eller afkræfte, om uddannelsen var noget for mig. Jeg søgte ind på statskundskab på Aarhus universitet, og blev heldigvis optaget. Jeg blev efter bekræftet i, at statskundskab sagtens kunne være noget for mig. Det gav mig ro i maven, at jeg nu havde en ide om, at jeg gerne vil på universitetet og potentielt læse statskundskab.
Jeg vil karakterisere MG som et meget rummeligt gymnasium, som inddrager eleverne så meget som muligt, og som giver eleverne mulighed for at dyrke sport sammen, melde sig til lige netop det udvalg der interesserer en, tilbyder musikcaféer der giver mulighed for at folk kan udtrykke deres talent for musik og en hel masse andet. Der er et hav af muligheder, som jeg selv har været positivt overrasket over, efter jeg startede på MG.
Jeg håber, du får et par fantastiske, udfordrende og sjove år her på MG. Nyd det!”