(+45) 64 41 22 72 mail@middelfart-gym.dk

Skærmbrug og digitale teknologier

Politik for skærmbrug og digitale teknologier på Middelfart Gymnasium & HF

Hvordan vi forholder os til brug af digitale enheder og generativ kunstig intelligens

På Middelfart Gymnasium & HF arbejder vi fokuseret på at forberede vores elever til deres videre liv i forhold til både videre uddannelse, arbejde og demokratisk funderet deltagelse i en globaliseret verden. Som del af arbejdet med digital dannelse undervises eleverne i bl.a. sociale medier og digital empowerment. I fagene arbejder vi – når det er relevant – med generativ kunstig intelligens og vi taler sammen om, hvad der er hensigtsmæssig adfærd når det kommer til udbytte af undervisning og hvad der er snyd.

Computere og andre digitale enheder er en integreret del af alle unges dagligdag og de kan være gode arbejdsredskaber i undervisningen. Vi vælger at bruge dem, når de bidrager positivt til læringen og undlader at bruge dem, hvis de ikke tjener et godt formål. Digitale enheder kan bringe mennesker sammen, men kan på den anden side også skabe afstand og virke forstyrrende for den enkelte og omkringsiddende. På skolen gælder det derfor:

Alle moduler starter helt skærmfrit

Ved skemalagte aktiviteter må digitale enheder kun bruges til læringsmæssige formål

Læreren afgør, hvornår digitale teknologier må bruges

På den måde giver vi hinanden bedst mulige vilkår for samvær, fælles fokus og læring.

Alle elever opfordres til, i videst muligt omfang, at undlade at benytte digitale enheder i pauserne og i stedet være fuldt og helt mentalt til stede på skolen.

I løbet af kort tid har vi alle fået adgang til generativ kunstig intelligens (KI), chatbots mv. Som al anden ny teknologi kan disse både bruges og misbruges. Det kan være værd at bemærke, at når det gælder læring, kan KI være et redskab, men det kan også være en hindring; hvis man skal tilegne sit ny viden, færdigheder og kompetencer kræves det, at man er aktiv i processen og derfor ikke ukritisk uddelegerer udfærdigelsen af mundtlige svar og skriftlige opgaver til KI.

 

Følgende regler gælder som supplement til skolens studie- og ordensregler:

Mobiltelefoner:
Mobiltelefoner lægges i mobilhotel i starten af alle moduler.
• Telefonen skal være på lydløs, og vibration skal være slået fra. Efter aftale med læreren kan denne regel dog fraviges.
• Læreren kan aktivt vælge at bruge mobiltelefoner som redskab i undervisningen og efterfølgende klart melde ud, hvornår telefonerne skal lægges væk igen.
• I tilfælde af en lille pause i modulet kan læreren tillade, at eleverne må bruge deres mobiltelefon i pausen, men skolen opfordrer til, at man holder pause uden digitale enheder.

Computere (og andre digitale enheder):
• I undervisningstiden er computere arbejdsredskaber og må ikke bruges til underholdning.
• Notifikationer skal være slået fra.
• Alle moduler begynder med at skærmene er nede. Læreren bestemmer, hvornår computerne kan/skal bruges i undervisningen, og hvornår skærmene evt. igen i visse dele af undervisningen skal slås ned.
• Når elever fremlægger i plenum, skal skærmene være lukket ned. Hvis lærerne har benyttet PowerPoints i undervisningen, skal disse være tilgængelige for eleverne efter modulet (evt. i revideret form).
• Lærere gør det i undervisningen klart, hvornår eleverne skal tage noter på deres computer, og hvornår de skal være lukkede.
• Lærere kan ved gruppearbejde bestemme, at der kun bruges en computer pr. gruppe for at få gruppens medlemmer til i højere grad at arbejde sammen.
• Lærerne opfordres til løbende at lægge skærmfri moduler ind i undervisningen. Evt. hele skærmfrie dage med anderledes undervisning, hvor eleverne oplever, hvordan man kan arbejde uden computer.

Høretelefoner:
• Høretelefoner (AirPods mm.) må bruges efter aftale med læreren.

Smart-ure:
• Notifikationer skal være slået fra.

ChatBots, generativ kunstig intelligens og lignende:
• Kritisk og analytisk brug af KI er et anliggende for alle fag.
• Læreren afgør, hvornår digitale teknologier som KI må anvendes i undervisningen.
• Det er snyd at undvige læringsprocessen ved at lade KI udfærdige mundtlige og skriftlige svar på skoleopgaver.
• KI må under ingen omstændigheder anvendes til prøver (med mindre læreren udtrykkeligt giver besked herom) og aldrig til eksaminer.