Skolens strategi for at undgå mobning

På MG har vi følgende grundlæggende værdier for hvordan vi omgås hinanden:

På Middelfart Gymnasium og HF lægger vi vægt på, at der er et inkluderende miljø med en god omgangstone og omgangsform. Det forventes, at alle behandler hinanden med hensyn og respekt, hvad enten der er tale om elever, lærere eller øvrigt personale. Dette gælder også, når man udtrykker sig på skrift og på de sociale medier. Enhver form for mobning er uacceptabelt og vil ikke blive tolereret.

Forebyggelse af mobning på MG

Hver klasse har tildelt en eller flere lærere (teamledere) og en studievejleder, som blandt andet har til opgave at følge elevernes trivsel i klassen. Klassens lærere samarbejder om at fremme god elevtrivsel i klassen, herunder at integrere nye elever i klassefællesskabet.

Hvis en lærer eller en anden ansat på skolen observerer tegn på mistrivsel eller mobning, kontakter vedkommende klassens teamledelse, klassens studievejleder eller ledelsen.

Alle elever orienteres i introperioden og løbende gennem deres skoletid om skolens studie- og ordensregler, herunder om Antimobbestrategien.

Alle elever deltager 1 gang om året i en elevtrivselsundersøgelse med opfølgning på klasse- og skoleniveau.

Alle elever er bekendte med, at de har mulighed for, ad flere forskellige kanaler at tilkendegive, hvis han eller hun bliver udsat for krænkende adfærd:

Handlinger i forbindelse med mobning

 

Elevtrivselsundersøgelse

Hvis en elevtrivselsmåling eller en lignende evaluering giver mistanke om mobning uden der er kendskab til et konkret offer, skal den lærer, der bliver opmærksom på tilfældet, iværksætte en proces sammen med klassens lærerteam eller ledelsen, der kan afklare situationen. Det kan være samtaler med klassens lærere, samtale med klassen eller eventuelt yderligere og mere målrettede trivselsmålinger.

Elever

Hvis elever støder på mobning fra en lærer eller en anden elev på Middelfart Gymnasium og HF, skal de reagere således:

  • Sige fra, hvis de oplever tegn på, at kammerater bliver mobbet.
  •  
  • Fortælle så konkret som muligt om den mobning, de mener at have iagttaget, til en lærer, lærerteam, en studievejleder eller en fra ledelsen.
Lærere og andre ansatte

Hvis en ansat ved gymnasiet oplever et muligt tilfælde af mobning, skal den pågældende:

  • Så vidt muligt handle i situationen og konfrontere den eller de elever, som udøver en uacceptabel adfærd.
  •  
  • Dokumentere mobningen, så vidt det er muligt
  •  
  • Gøre studievejlederen eller ledelsen opmærksom på mobningen.
Ledelsen

Hvis et medlem af ledelsen bliver opmærksom på et tilfælde af mobning, vil ledelsen:

  • Straks iværksætte nødvendige midlertidige foranstaltninger.
  •  
  • I samarbejde med teamlærer(e) og studievejleder, udarbejde en handleplan (se nedenfor omkring indholdet af en handleplan) for, hvordan mobningen kan bringes til ophør. Senest 10 arbejdsdage efter at der er modtaget oplysninger om mobningen, skal planen være udarbejdet.
  •  
  • Iværksætte foranstaltninger i overensstemmelse med planen.
  •  
  • Informere de berørte elever – og for elever under 18 år eleverne forældremyndighedsindehaverne – om plan og midlertidige foranstaltninger.
Handleplan

Senest 10 arbejdsdage efter at mobningen er konstateret udarbejder lærerteamet om klassen og klassens ledelsesrepræsentant en handleplan. Handleplanen målrettes den opståede situation og skal indeholde:

  • Tiltag rettet mod at afklare mobningens fulde omfang, herunder om der er yderligere ofre og mobbere.
  •  
  • Tiltag rettet mod at beskytte ofret (ofrene), herunder eventuel yderligere støtte – f.eks. i form af samtaler med lærerteam, studievejleder eller andre.
  •  
  • Tiltag rettet mod konkret uacceptabel adfærd udøvet af mobber(e).
  •  
  • Tiltag rettet mod at afdække og forbedre den klasse- eller skolekultur, som mobningen foregår i.
  •  
  • En skitseret tidsplan, herunder hvornår og hvordan der evalueres på mobbeofferets situation samt på forandringer af klassekulturen.

Lærerteamet og ledelsesrepræsentanten er i udfærdigelsen af handleplanen opmærksom på, ikke at iværksætte tiltag, som utilsigtet medvirker til at forstærke mobbeofferets udsatte position.

Sanktioner

Ledelsen kan iværksætte eventuelle sanktioner – jf. studie- og ordensreglerne. Såfremt eleven er under 18 år, tager ledelsen desuden stilling til, om forældrene skal inddrages.

Klageadgang

Hvis en elev finder, at skolen ikke har reageret på passende vis i forbindelse med mobning, kan eleven skriftligt indgive en klage til rektor. Klagen skal være begrundet. Hvis eleven er under 18 år, kan indehaveren af forældremyndigheden indgive en klage.
Rektor skal, hvis klageren ikke får fuldt medhold, sende klagen og skolens afgørelse til Dansk Center for Undervisningsmiljø.

Definitioner og kendetegn

Hvad er mobning, og hvordan kommer det til udtryk? Dansk Center for Undervisningsmiljø definerer mobning på en skole således:

”Mobning er handlinger, der holder en eller flere elever udenfor fællesskabet, bevidst eller ubevidst. Mobning foregår ved forskellige typer handlinger, der markerer hvem, der holdes udenfor. Mobning udspringer af utrygge kulturer, der opstår i sociale sammenhænge, man ikke kan trække sig fra. I skolen kan mobning være den fællesskabsform, der skaber sammenhængskraft. Årsagen til, at der foregår mobning eller mobbelignende situationer skal typisk findes i den manglende tolerance i fællesskabet og ikke ved at se på, hvad der bliver mobbet med eller hvem, der bliver mobbet”

Mobning handler om mere end at udpege et offer og en mobber. Det handler om at få øje på gruppens mønstre – at se på elevernes indbyrdes samspil og positioner. Mobning er et gruppefænomen, og bekæmpelse af mobning i skolen handler i høj grad om at ændre kollektive dynamikker mellem eleverne. Mobning handler altså̊ ikke om svage elever, men om elever, som bliver gjort svage i et fællesskab” http://kortlink.dk/2evvf

Ifølge Arbejdstilsynet lyder definitionen på mobning således:

“Mobning er, når en eller flere personer regelmæssigt og over længere tid – eller gentagne gange på grov vis – udsætter en eller flere andre personer for krænkende handlinger, som vedkommende opfatter som sårende eller nedværdigende. De krænkende handlinger bliver dog først til mobning, når de personer, som de rettes mod, ikke er i stand til at forsvare sig effektivt imod dem.  http://kortlink.dk/2df3g

Ved mobning berøves den ramte person sin værdighed. Det kommer fx til udtryk således:

”Berøvelsen af værdighed sker gennem produktion af foragt, som eksempelvis nedvurdering, bagtalelse, usynliggørelse, hån, latterliggørelse, fysisk forulempelse, ødelæggelse af ejendele, indbrud i og misbrug af sociale profiler, ekskluderende markeringer i digitale medier mv. Foragten kan også̊ komme til udtryk ved at udelukke nogen fra samarbejdsprocesser, møder, sammenkomster og faglige eller sociale aktiviteter.” 

Lovgrundlag

Bekendtgørelse af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø (LBK nr. 316 af 5/4 2017): http://kortlink.dk/txp3

Status

Antimobbestrategien er gældende på Middelfart Gymnasium og HF fra 1. april 2022. Startegien revideres næste gang i skoleåret 2024-2025. Antimobbestrategien findes på skolens hjemmeside og udgør i øvrigt § 4 i skolens Studie- og ordensregler.